Trolejbusy
Ze względu na oszczędność paliw płynnych w wielu niemieckich miastach, podczas II wojny światowej uruchomiono komunikację trolejbusową. W Legnicy pierwszy trolejbus ruszył na ulicę 10 listopada 1943 roku. Linię liczącą 3,5 km, pomiędzy dworcem kolejowym a koszarami przy ul. Złotoryjskiej (Dworzec – Skarbowa - Najśw. Marii Panny – Złotoryjska - Lasek Złotoryjski), obsługiwały dwa trolejbusy MAN/AEG, a od 1944 r. kolejne wozy firmy Henschel. Mimo że trasa trolejbusowa pokrywała się z tramwajową linią nr 1, zainteresowanie nowością było tak duże, że częstotliwość kursów musiano zmienić z 40 na 20 min. Działania wojenne wstrzymały funkcjonowanie komunikacji trolejbusowej w mieście. Wznowiono ją prawdopodobnie w 1946 r. Poniemiecka linia została rozebrana i przebudowana na nową trasę z dworca do lotniska (Dworzec PKP – Skarbowa – Wrocławska – II Armii WP – Al. Rzeczypospolitej – Lotnisko). Ponieważ linia nie była modernizowana, a także na skutek częstych awarii pojazdów, 31 grudnia 1956 r. zlikwidowano komunikację trolejbusową w Legnicy. Na jej miejscu pojawiły się autobusy.
Źródła: Pudło J., Trolejbusy w Polsce, Łódź 2011 Folder MPK w Legnicy, Legnica 1996
Legnicki bilet trolejbusowy, lata 40. XX w.
Bilet miesięczny na wszystkie linie tramwajowe i trolejbusowe ważny w styczniu 1945 r. (prawa autorskie: Liegnitzer Sammlung Wuppertal)
Trolejbus MAN na ulicy w Legnicy w 1943 roku, fot. J. Pudło, Trolejbusy w Polsce.
|
|